Buikvet Verbranden: Hoe Kom Ik Af Van Buikvet?

buikvet verbranden

De buik wordt vaak gezien als een van de moeilijkste plekken van het lichaam om vet te verbranden. Velen van ons kampen met die vervelende vetrolletjes (de zogenaamde love-handles) die maar niet lijken te verdwijnen, hoeveel moeite we er ook voor lijken te doen om buikvet te verbranden. En naast het feit dat een flink portie buikvet niet bepaald leuk staat, is het ook nog eens ongezond. Sterker nog, buikvet is het meest ongezonde vet op het lichaam. Onderstaand wordt de negatieve invloed van buikvet op de gezondheid nader verklaard, en volgen er tips ten aanzien van buikvet verbranden op een efficiënte manier.

Waarom is buikvet ongezond?

Het is wetenschappelijk aangetoond dat buikvet het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker verhoogt. Het betreft hier met name de vetcellen die zich ophopen dieper in de buik. Dit wordt het zogenaamde visceraal vet of darmvet genoemd. Dit vet zit rondom de organen in je buik en is vanaf de buitenkant daarom meestal niet zichtbaar. Juist dit vet is schadelijk voor de gezondheid, omdat het een ontsteking kan bevorderen. Daarnaast heeft een het negatieve invloed op de werking van je organen.

Zoals gezegd verhoogt buikvet het risico op een aantal ernstige ziekten. Om te weten of je te veel buikvet hebt kun je je buikomvang opmeten. Dit kun je simpel doen door een centimeter rondom je taille te binden (niet te strak). In de regel heb je als vrouw een gezonde buikomvang wanneer deze minder is dan 80 centimeter. Voor mannen geldt een uitgangspunt van minder dan 94 centimeter omtrek. Wanneer je als vrouw boven de 88 centimeter zit en als man boven een omtrek hebt van meer dan 102 centimeter, zit je echt in de gevarenzone. Het is dan zeker raadzaam om over te gaan tot buikvet verbranden.

Hoe raak ik mijn buikvet kwijt?

Wanneer je buikvet wilt verbranden, zul je allereerst beter moeten letten op wat je eet. Je zult het aantal calorieën dat je per dag tot je neemt eens nader moeten beschouwen. Er bestaat een gerede kans dat je schrikt van de hoeveelheid. Het gemiddeld calorieverbruik voor de man ligt rond de 2500 kcal, voor vrouwen is dit 2000 kcal. Wanneer je constateert dat je overmatig eet, is het natuurlijk de bedoeling om je eetpatroon aan te passen. Dit kan door middel van het volgen van een dieet.

Er zijn verschillende soorten diëten, en het is uiteraard van belang om een dieet te kiezen dat goed bij je past en waarin je vertrouwen hebt. Een zogenaamd crashdieet is meestal geen goede keuze voor buikvet verbranden, aangezien dit dieet kort en heftig is en kans geeft op het jojo-effect. Beter kun je kiezen voor een dieet waarmee je geleidelijker afslankt, en daarmee motivatie behoudt op langere termijn. Producten met essentiële voedingsstoffen waarvan wordt geclaimd dat het verbranden van buikvet wordt gestimuleerd, zijn groenten, fruit, eieren, mager vlees, natuurlijke oliën, vis en noten. Kies voor producten met de zogenaamde ‘goede koolhydraten’: koolhydraten die langzamer door het lichaam worden verteerd en zodoende minder schommelingen geven in de bloedsuikerspiegel.

Sporten en buikspieroefeningen

afvallen buik

Naast het letten op je voeding en het eventueel volgen van een dieet kun je via sporten een extra boost geven aan het wegtrainen van je buikvet. Een algehele vermindering van je vetpercentage bereik je door cardio-sporten te combineren met krachttraining. Cardio-sporten zijn onder andere hardlopen en zwemmen, krachttraining kun je thuis of in de sportschool doen en is van belang om je spieren te onderhouden. Spieren zijn namelijk essentieel voor het verbanden van vet.

Om echt een strakke buik te kweken, is het raadzaam om naast voorgaande activiteiten aan buikspieroefeningen te doen. Let wel, buikspieroefeningen alleen zullen er niet voor zorgen dat je je buikvet verbrandt. Het is een aanvulling op een dieet en cardio-sport in combinatie met krachttraining. Er zijn een aantal soorten buikspieroefeningen om de verschillende buikspieren te trainen. Grofweg kun je de buikspieren indelen in drie groepen, te weten:

– De middelste buikspieren
– De spieren aan de zijkant van de buik
– De onderste buikspieren

Voor iedere categorie zijn afzonderlijke trainingsvormen op internet te vinden. Bekende oefeningen zijn onder andere de crunch en de pulse up. Aan te raden is om de oefeningen uit te voeren in sets, wat wil zeggen dat je bijvoorbeeld 3 x 20 herhalingen van een oefening uitvoert met een tussenpauze van ongeveer een minuut.

Laat een reactie achter