5 Tips Om Gemotiveerd Te Blijven Tijdens Het Afvallen

motivatie afvallen

Als afvallen makkelijk zou zijn, zou vrijwel niemand meer last hebben van overgewicht. De werkelijkheid is helaas anders. Veel diëten worden gepresenteerd als dé oplossing om met moeiteloos supersnel af te vallen. Maar gezond afvallen en daarna op je streefgewicht blijven vergt discipline, inspanning en een verandering van ‘lifestyle’.

Om op een gezonde manier af te vallen is het vooral belangrijk om gemotiveerd te blijven. In dit artikel geven we je tips om je motivatie te behouden tijdens het afvallen. Zodat je niet terugvalt in oude gewoonten met alle gevolgen van dien.

1. Kies een dieet dat bij je past

Wanneer je wilt afvallen, zul je meestal je eetpatroon moeten veranderen. Dit kun je doen door een dieet te volgen. Zoals vermeld zijn er veel diëten die gouden bergen beloven, maar uiteindelijk leiden tot een teleurstelling. Om je motivatie te behouden is een realistische kijk op de aard van dieetvormen van belang. Een dieetschema volgen met producten die je niet lekker vindt schiet niet op. Een crashdieet volgen terwijl je bang bent voor het jojo-effect net zo min. In de regel geldt dat geleidelijk afvallen de beste methode is om gemotiveerd te blijven.

2. Ga voor een realistisch streefgewicht

Natuurlijk willen we allemaal het liefst het perfecte gewicht hebben. Echter, afvallen is voor de een nu eenmaal makkelijker dan voor de motivatie-met-afvallenander. Iemand met een snelle stofwisseling en veel spiermassa zal minder moeite hoeven doen om gewicht te verliezen. Het is daarom goed om je lichaam te kennen en vooral de lat niet te hoog te leggen. Wanneer je merkt dat je streefgewicht te ambitieus is, raak je gedemotiveerd. Wanneer je merkt dat je wel op schema zit of zelfs sneller afvalt dan gepland, geeft dat juist een positief gevoel!

3. Kies de juiste sport

Lichaamsbeweging is gezond en helpt je daarnaast om calorieën te verbranden. Echter, begin niet onbezonnen aan een sport enkel omdat je zo snel mogelijk gewicht wilt verliezen. Sporten moet immers ook leuk zijn, anders ben je er snel klaar mee. Bedenk dus van tevoren of je graag individueel sport of met anderen. Zoek daarnaast een sport uit die in je dagelijkse planning past. En last but not least: bouw het sporten altijd rustig op. Het laatste waar je op zit te wachten is een blessure, waardoor je een tijdlang niet kan sporten.

4. Besef dat je gezonder wordt!

Voor velen hangt afvallen vooral samen met esthetiek. Je wilt er vooral goed uitzien en daarom ga je aan je lichaam werken. Maar belangrijker nog dan de buitenkant, is het feit dat afvallen gezond is. Overgewicht kan leiden tot suikerziekte, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Mocht je niet direct resultaat in de spiegel zien, besef dan dat gezond eten en lichaamsbeweging sowieso goed voor je is. Ook dat kan een extra bron van motivatie zijn. En hoe fitter je lichaam is, hoe beter je je ook mentaal voelt.

5. Wees niet te hard voor jezelf

Mocht je nou een steuntje in de rug nodig hebben, dan kan je altijd nog een afslanksupplement nemen die je helpt jouw eetlust onder controle te houden.

Afvallen gaat soms met vallen en opstaan. Het zal best eens voorkomen dat je je hebt gezondigd aan een calorierijke snack of het sporten een dagje hebt laten zitten. Besef dat het vooral belangrijk is om de grote lijn in ogenschouw te houden. Straf jezelf niet direct door extra weinig te eten of extra hard te sporten als compensatie. Gun jezelf een uitglijdertje en neem je voor om de volgende dag de draad weer op te pakken.

Laat een reactie achter