Afvallen: Goed Voornemen Voor Het Nieuwe Jaar

afvallen nieuwe jaar

De december maand staat natuurlijk bol van leuke, gezellige aangelegenheden. Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw, het zijn de momenten waar je doorgaans samenkomt met dierbaren en..lekker eten mag dan meestal niet ontbreken. En dan wordt het januari, zijn alle feestdagen achter de rug en besef je dat je toch wel een paar kilootjes bent aangekomen.

Velen van ons hebben dan ook in het begin van het nieuwe jaar het voornemens om de overtollige kilo’s weer kwijt te raken. In dit artikel bespreken welke mogelijkheden je hebt om je oude figuurtje weer terug te krijgen.

Het crashdieet

goeie voornemens afvallen

Wanneer je in korte tijd veel kilo’s wil verliezen, kun je kiezen voor het volgen van een crashdieet. Er zijn een aantal bekende crashdiëten, zoals het ziekenhuisdieet, het soepdieet en het Cambridge dieet (klik voor info). Het uitgangspunt van een crashdieet is het innemen van een significant mindere hoeveelheid calorieën dan waar het lichaam behoefte aan heeft.

De gemiddelde dagelijkse energiebehoefte van een man en vrouw bedraagt respectievelijk 2500 kcal en 2000 kcal per dag. Een crashdieet gaat uit gedurende een korte periode, meestal een week, van minimaal een halvering van dit aantal te consumeren calorieën.

De voor- en nadelen van een crashdieet

Er kleven helaas meer nadelen dan voordelen aan het crashdieet. Hieronder een kort overzicht.

Voordelen: Het crashdieet is een effectieve methode om in korte tijd gewicht te verliezen. Wanneer je je houdt aan het voorgeschreven schema kun je in een week meerdere kilo’s verliezen. Je boekt dus snel resultaat.

Nadelen: Het crashdieet zorgt meestal voor het jojo-effect. Je valt weliswaar snel af, maar na het volgen van het dieet komen de kilo’s er vliegensvlug weer bij. Meestal word je dan zelfs zwaarder dan voor je met het diëten begon. Dit heeft te maken met de vertraagde, ‘zuinige’ stofwisseling die je krijgt tijdens het volgen van het dieet. Het lichaam zal na het dieet nog een tijdlang in de energiezuinige modus blijven. Schakel je weer over op je oude eetpatroon zal het lichaam calorieën sneller als vet opslaan.

Een ander nadeel is het feit dat het lichaam tijdens het volgen van een crashdieet niet alleen vet verbrandt. Je raakt dus wel de nodige kilo’s kwijt, maar dit is deels ook verlies van vocht en spiermassa. Het lichaam zal immers een deel van het energietekort halen uit het afbreken van spieren. En spieren zijn juist een belangrijke motor voor de stofwisseling.

Tenslotte kom je meestal niet aan je benodigde vitaminen en mineralen bij het volgen van een crashdieet. Als je vaker een crashdieet volgt, kun je dus te maken krijgen met een tekort aan belangrijke voedingsstoffen.

Conclusie

Wanneer je in korte tijd de decemberkilo’s wenst te verliezen, kun je kiezen voor het volgen van een crashdieet. Beter volg je niet te vaak een crashdieet vanwege het mogelijke jojo-effect en een tekort aan belangrijke vitaminen en mineralen.

Andere dieetvormen

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om geleidelijker af te vallen in het nieuwe jaar. Dit vergt weliswaar wat meer tijd en doorzettingsvermogen, maar geeft uiteindelijk vaak een beter resultaat. Je zult bijvoorbeeld meestal minder snel te maken krijgen met het jojo-effect, omdat je je lichaam meer tijd geeft om zich aan het nieuwe eetpatroon aan te passen. Voorbeelden van meer uitgebalanceerde diëten zijn:

– Het koolhydraatarm dieet: Zoals de naam al aangeeft draait het in dit dieet om het verminderen van het aantal koolhydraten in je eetpatroon. Uitgangspunt is dat je lichaam meer energie gaat halen uit eiwitten en goede vetten, in plaats van koolhydraten.

Dukan dieet: Dit dieet bestaat uit 4 fasen die je dient te doorlopen. Het is een geleidelijke manier van afslanken waarbij je in de eerste fase een streng regime volgt en gaandeweg het dieet steeds wat extra producten aan je eetpatroon toevoegt.

Meer bewegen!

Naast het volgen van een dieet kun je als goed voornemen er natuurlijk ook voor kiezen om meer te gaan bewegen. Dat kan door naar de sportschool te gaan, of een sport te kiezen waarvan je denkt dat je er plezier en voldoening uit haalt. Daarbij is zo’n lidmaatschap een sociale aangelegenheid en doe je wellicht leuke, nieuwe contacten op.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om voor jezelf te gaan sporten. Wandelen, zwemmen of hardlopen kun je doen op momenten wanneer het jou het beste uitkomt. Zorg er altijd voor dat je realistische doelen stelt. Bouw het sporten rustig op, zodat je blessures voorkomt en niet op korte termijn afhaakt omdat je uitgeput bent geraakt. Succes!

Laat een reactie achter