Het Mediterraan Dieet: De Keuken Rond De Middellandse Zee

mediterrane dieet

Onder de vele dieetvormen die er bestaan is het mediterrane dieet een behoorlijk populair dieet. Zoals de naam van het dieet al aangeeft, is de voeding van het dieet gebaseerd op de keuken van landen rond de Middellandse Zee. Hun eetcultuur verschilt nogal met die van ons, en heeft een aantal gezonde aspecten. In dit artikel zullen we nader ingaan op het mediterraan dieet en de vraag beantwoorden in hoeverre dit dieet kan bijdragen aan gewichtsverlies en de algehele gezondheid.

Oorsprong

Hoewel het dieet al honderden jaren oud is, wordt het mediterrane dieet vooral gerelateerd aan het eetpatroon van bepaalde regio’s rond de Middellandse Zee in de jaren ’60 van de vorige eeuw.

Met name Griekenland, Kreta en Zuid-Italie voldeden in die tijd aan wat nu nog steeds het mediterrane dieet wordt genoemd. Dr. Fedon Alexander Lindberg, die het boek ‘Het mediterrane dieet’ schreef, wordt gezien als een van de grondleggers van dit eetpatroon als dieet.

Wat houdt het mediterrane dieet precies in?

Het dieet gaat uit van specifiek samengestelde voeding welke in de westerse wereld te weinig in het voedingspatroon is vertegenwoordigd. De voorgeschreven voeding van het dieet kan de gezondheid bevorderen. Hieronder volgen de belangrijkste uitgangspunten:

  1. Zorg ervoor dat in je voedingspatroon veel groenten, fruit, volle graansoorten en peulvruchten vertegenwoordigd zijn.
  2. Eet minder vlees en vervang dit voor vis en/of gevogelte.
  3. Beperk de hoeveelheid zout in je voeding. Gebruik liever wat meer kruiden.
  4. Vervang zo veel als mogelijk de verzadigde vetten voor onverzadigde vetten. Gebruik bijvoorbeeld olijfolie in plaats van vette boter om te koken.
  5. Nederlanders consumeren behoorlijk veel zuivel. Dit past niet zo sterk in een mediterraan dieet. Verminder dus de zuivelconsumptie en kies zonodig eerder voor magere melk of yoghurt dan de volle varianten.
  6. Zoete tussendoortjes passen niet in het dieet. Kies bijvoorbeeld voor noten of gedroogd fruit.
  7. Wijn tijdens de maaltijd is toegestaan, maar drink met mate.

De voordelen en nadelen van het mediterraan dieet

Zoals voor vrijwel ieder dieet geldt, kent ook het mediterraan dieet voordelen en nadelen. Hieronder zetten we ze kort op een rijtje.

Voordelen

mediterraan dieet

1. De hoeveelheid aan onverzadigde vetten dat het dieet voorschrijft in plaats van verzadigde vetten, is een gezond principe. Verzadigde vetten zorgen voor een verhoging van het slechte cholesterol, waardoor men op den duur risico kan lopen op onder andere hart- en vaatziekten. Onverzadigde vetten hebben juist een positieve uitwerking op de cholesterolwaarden.

2. Het mediterrane dieet houdt rekening met goede en slechte koolhydraten. Slechte koolhydraten laten de bloedsuikerspiegel snel stijgen. Hierdoor kom je sneller aan. Door vaker te kiezen voor goede koolhydraten, die trager door het lichaam worden verteerd, zul je gewichtsverlies kunnen bereiken.

3. Binnen het dieet wordt naast voeding ook veel nadruk gelegd op beweging. Hiermee behaal je een optimaal rendement wanneer je wilt afvallen of gewoon gezond blijven.

4. Het dieet is zeer gevarieerd en bevat veel vezels, waardoor je lichaam alle benodigde vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Dit in tegenstelling tot bepaalde (crash-)diëten die absoluut niet voldoen aan de gewenste hoeveelheden.

Nadelen

1. Hoewel er dus een onderscheid wordt gemaand tussen verschillende koolhydraten, zijn ze hoe dan ook wel rijkelijk vertegenwoordigd in het dieet. Wie sowieso vaak weinig koolhydraten eet, kan juist gewichtstoename krijgen door deze verandering.

2. Het mediterrane dieet is niet extreem ingewikkeld, maar vergt toch de nodige tijd. Naast het bereiden van de voorgeschreven maaltijden duurt het ook even om alle kennis over de principes erachter te vergaren.

3. Voor veel mensen die een westers voedingspatroon hebben, kan het dieet een behoorlijke omslag zijn. Het vergt dan ook het nodige aanpassingsvermogen.

4. De producten binnen het dieet zijn soms wat duurder dan de producten die je normaliter koopt.

Is het mediterraan dieet wat voor mij?

In principe is het overschakelen van een westers eetpatroon naar mediterrane producten een gezonde keuze. Met name het vervangen van verzadigde vetten voor onverzadigde vetten is gezond. Ook de beperking van zoutinname heeft een positieve invloed op de bloeddruk. Wel is het van belang vooraf te beseffen dat je nieuwe, mediterrane eetpatroon een eerder nieuwe lifestyle is dan een dieet. Je zult er dus bewust en eigenlijk voor de rest van je leven voor moeten kiezen.

Laat een reactie achter