Het South Beach Dieet: De Voordelen En Nadelen

south beach dieet

Het South Beach dieet gaat uit van het eten van enkel de goede koolhydraten en vetten en is met name geënt op het verliezen van lichaamsgewicht. De slechte koolhydraten, welke een hoog glycemische index hebben, dienen te worden vermeden. Ook de slechte vetten, waarmee de verzadigde vetten wordt bedoeld, passen niet in dit dieet.

Het South Beach dieet bestaat uit 3 fases. In de eerste fase neemt u 2 weken lang geen koolhydraten meer, zodat u leert ontwennen van de behoefte hieraan. In de tweede fase worden geleidelijk de goede koolhydraten aan het dieet toegevoegd. Deze fase duurt totdat je je streefgewicht hebt bereikt. De derde fase is gericht op het behoud van je gewicht, waarbij er herintroductie van voedingsmiddelen plaatsvindt. Wel geldt dat je enkel de producten toevoegt waarvan je niet aankomt.

Hieronder wordt verder ingegaan op de oorsprong, de aard en de effectiviteit van het South Beach Dieet.

Oorsprong

Dokter Agatston (1947), een cardioloog uit de Verenigde Staten, is de bedenker van het South Beach Dieet. Hij wilde zijn patiënten een goed dieet voorschrijven, en kwam tot een belangrijk onderscheid: er zijn goede en slechte koolhydraten, en goede en slechte vetten. Hierbij onderkende hij het belang van insuline, dat een belangrijke stof is om calorieën te verbranden. Hij ontdekte dat het innemen van slechte koolhydraten kan leiden tot insulineresistentie, waardoor mensen overgewicht of zelfs diabetes krijgen. Voorts begreep hij dat de zogenaamde slechte vetten een belangrijke factor zijn voor het krijgen van hart- en vaatziekten. Dokter Agatston schreef verscheidene boeken die allen op enigerlei wijze te maken hebben met zijn South Beach ideet.

Hoe werkt het South Beach dieet?

Zoals al eerder vermeld bestaat het South Beach dieet uit drie fases, die hieronder nader zullen worden toegelicht.

Fase 1: In deze eerste fase, die 2 weken duurt, raak je tussen de 3,5 en 6 kilo aan lichaamsgewicht kwijt. Het uitgangspunt van deze fase is het afkicken van de slechte koolhydraten, die bijvoorbeeld in snoep en wit brood zitten. Door het vermijden van deze koolhydraten zul je gaan afvallen. Gedurende de eerste fase dien je vooral magere producten zoals magere melk en kaas, mager vlees en magere vis te eten in combinatie met groenten. Voor het bakken gebruik je enkel plantaardige olie.

Fase 2: De tweede fase heeft geen vaststaande termijn maar is gericht op het moment dat je het voor jou ideale bericht hebt bereikt. In deze fase gaat het om bewustwording van ingrediënten van voedingsmiddelen, en zul je creatief moeten zijn. De bedoeling is om langzaamaan weer koolhydraatrijke voeding in je dieet te implementeren. Je begint met levensmiddelen die een lage glycemische index hebben, dus met een beperkte hoeveelheid koolhydraten. Voorbeelden hiervan zijn volkorenbrood (in beperkte mate), bepaalde salades, fruit en kalkoen of kipfilet. In deze fase zul je ongeveer 0,5 tot 1 kilo per week afvallen.

Fase 3: Wanneer je het gewenste gewicht hebt bereikt, beland je in fase 3. Dokter Agatston heeft het in deze fase niet meer over het volgen van een dieet, maar een nieuwe levenswijze. Je bent inmiddels op de hoogte van de goede en slechte koolhydraten en de goede en slechte vetten. Je maakt je eigen keuzes en mag in principe alles eten, maar wel met je opgebouwde kennis indachtig. Je neemt 3 maaltijden per dag en kiest in de toekomst vaker voor magere producten. Mocht je in deze fase weer aankomen, neem je een stap terug en onderzoek je welke producten hiervoor verantwoordelijk zijn.

Voor- en nadelen van het South Beach dieet

Een voordeel van het South Beach dieet is dat je 3 maaltijden per dag eet, en je dus niet kleine tussendoortjes neemt. Daarnaast gaat het South Beach dieet uit van een redelijk gelijkmatige manier van afvallen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een crash dieet. Ook het beperken van koolhydraten en verzadigde vetten is een verstandige keuze.
south beach dieet
Nadelig zijn de klachten die u kunt krijgen in de eerste week van het dieet. Zo kan er hoofdpijn, vermoeidheid of misselijkheid optreden als gevolg van de strikte omschakeling. Hierbij dient gezegd te worden dat dit van tijdelijke aard is en nu eenmaal het gevolg is van verandering van je voedingspatroon. Daarnaast is het van belang om te weten dat mensen met een verminderde nierfunctie via dit dieet extra eiwitten kunnen binnenkrijgen. Ook kan er een tekort aan vezels en vitamine A ontstaan. Een tekort aan vitamine A kan resulteren in onder andere haarverlies, vermoeidheid en duizeligheid.

Hoewel de nadelen niet dienen te worden onderschat, zijn de meeste nadelen van tijdelijke aard en een logisch gevolg van de omslag in je voedingspatroon. Na fase 1 kun je naar gelang voedingsmiddelen toevoegen teneinde een tekort aan bepaalde stoffen te voorkomen. Over het algemeen wordt het South Beach dieet dan ook gezien als een goede methode om op een vrij gezonde wijze af te vallen.

Laat een reactie achter