Verlies Overtollige Kilo’s Met Het Koolhydraatarm Dieet

Het koolhydraatarm dieet heeft als uitgangspunt om zo veel mogelijk koolhydraten in je dieet te vermijden. Hoewel koolhydraten een belangrijke voedingsstof voor ons lichaam zijn, worden ze tegelijkertijd gezien als belangrijke boosdoener van overgewicht. De aanhangers van dit dieet geloven dus dat het minderen van inname van koolhydraten beter is dan het verminderen van het aantal calorieën. Tenminste, als het om afvallen gaat. Dit is gedeeltelijk waar. Immers, ons lichaam heeft koolhydraten ook hard nodig om goed te kunnen functioneren en koolhydraten zijn dus allesbehalve ongezond.

De oorsprong van het koolhydraatarm dieet

koolhydraatarm voedsel De geschiedenis van het koolhydraatarm dieet gaat al terug naar 1863. In dat jaar schreef de Engelse begrafenisondernemer (met obesitas) William Banting een boek over een dieet zonder o.a. brood en aardappelen. Hier werd de kiem gelegd voor diëten waarin koolhydraten beperkt dienden te worden. Echter, pas vanaf eind jaren 60 van de 20e eeuw werd het koolhydraatarm dieet door meerdere dokteren en dieetgoeroes in boeken beschreven en derhalve een goed alternatief om af te vallen.

Vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw nam het koolhydraatarm dieet een vlucht en ontstond er een rage. Met name dankzij dr. Robert Atkins boek ‘Dr. Atkins New Diet Revolution’ begonnen velen te geloven dat het beperken van koolhydraten de sleutel was tot succesvol afvallen.

Hoe werkt een koolhydraatarm dieet?

Zoals gezegd is het doel van een koolhydraatarm dieet een minimale hoeveelheid aan koolhydraten binnen te krijgen. Achterliggend principe hierbij is de lichamelijke productie van insuline te verminderen of geheel te stoppen, en het lichaam tot een alternatief te dwingen: de productie van zogenaamde ketonen. Kortweg gezegd blijkt er een wetenschappelijk verband te bestaan tussen het innemen van koolhydraten en het effect op de bloedsuikerspiegel en de hormoonhuishouding. Suiker wordt gezien als slecht voor het lichaam en wordt door het lichaam snel omgezet in vet.

Tot zover de wetenschappelijke benadering. Wanneer je koolhydraatarm wilt eten, dien je een aantal levensmiddelen zo veel mogelijk te vermijden. Met name de voeding met zogenaamde ‘slechte koolhydraten’ zoals aardappelen, witte rijst, pasta, brood, maïs en junkfood. Deze producten dien je zoveel als mogelijk te vervangen voor levensmiddelen met ‘goede koolhydraten’ zoals havermout, bepaalde soorten groenten en fruit, speltbrood, bruine rijst etc. Voor een koolhydraatarm dieet geldt een dagelijkse inname van koolhydraten van tussen de 50 en 150 gram.

De voordelen van een koolhydraatarm dieet

Hoewel niet alles wetenschappelijk is aangetoond, worden er enkele voordelen aan het koolhydraatarme dieet toegeschreven:

  • Een meer stabiele bloedsuikerspiegel, wat indirect leidt tot een vermindering van behoefte aan insuline.
  • Een verbetering van de spijsvertering, waaronder minder darmklachten.
  • Een betere stofwisseling, waardoor je vet sneller verbrandt en daardoor zult afvallen.
  • Minder behoefte aan het eten van tussendoortjes zoals snacks e.d.

De nadelen van een koolhydraatarm dieet

  • Doordat koolhydraten veelal worden vervangen door eiwitten en vet, kan hierdoor een overschot in het lichaam ontstaan.
  • Aangezien veel groenten en fruit ook koolhydraten bevatten, kan er een tekort ontstaan aan belangrijke vitamines en mineralen.
  • Door een overschot aan vet en een tekort aan gezonde vitamines, kunnen er hart- en vaatziekten ontstaan.
  • Waar sommigen een koolhydraatarm dieet als een voordeel voor de stoelgang zien, menen anderen juist nadelige gevolgen te ondervinden. Door een tekort aan vezels wordt de stoelgang juist bemoeilijkt.

koolhydraatarm dieet progressie

eva

Overzicht van koolhydraatrijke producten

Wanneer je koolhydraatarm wenst te gaan eten, is het natuurlijk handig om niet enkel de voorschriften van je dieet te volgen maar zelf ook enige kennis op te doen. Je komt immers onherroepelijk in situaties terecht waar je even niet exact je dieet kunt volgen. Hieronder een overzicht van een aantal koolhydraatrijke producten die je beter kunt vermijden.

Koolhydraatrijk:

  • Suiker, honing en siroop. Dit worden zogenaamde kristallijne suikers genoemd. Of het nu gaat om pure ‘gewone’ suiker, poedersuiker, basterdsuiker, appelstroop, suikerstroop, ahornsiroop e.d., alle voornoemde producten bestaan vrijwel volledig uit koolhydraten!
  • Snoep. Wanneer het geen suikervrije snoep betreft, heb je een koolhydratenknaller te pakken. Dus snoepgoed als chocolaatjes, Mars, M&M’s, lolly’s e.d. zitten boordevol koolhydraten en passen dus niet in een koolhydraatarm dieet.
  • Dranken: zuivel en frisdrank. Onder zuivel verstaan we in deze de zoetige melkachtige drankjes zoals Fristi. Gewone melk is namelijk relatief koolhydraatarm. Alle frisdranken welke geen light-variant betreffen zitten bomvol koolhydraten. Dit geldt voor dranken als cola en cassis maar ook vruchtensappen en dergelijke.
  • Brood. Hoewel je het wellicht niet zou denken, bevat brood een enorme hoeveelheid koolhydraten. Dit geldt zowel voor wit als bruin brood. Ook crackers, toastjes e.d. bevatten relatief veel koolhydraten.
  • Graanproducten als rijst en pasta. In vrijwel alle graanproducten zijn de koolhydraten rijkelijk vertegenwoordigd. Maïskolven, pasta, pannenkoeken, couscous, het zijn producten die niet echt in een koolhydraatarm dieet passen en dus met mate dienen te worden geconsumeerd.
  • Chips en borrelnootjes. Een flinke hoeveelheid aan koolhydraten zit in alle soorten (niet light) chips alsook in zaken als borrelnootjes en andere zoutjes van dien aard.
  • Sauzen. De meeste sauzen bevatten aardig wat koolhydraten. Wanneer je koolhydraatarm wenst te eten, kun je beter voor een light variant kiezen of saus in poedervorm welke je ruim kunt aanlengen met water.

Is een koolhydraatarm dieet de beste keuze als ik in korte tijd een aantal kilo wil afvallen?

Met het koolhydraat arm dieet kun je in principe in relatief korte tijd behoorlijk wat gewicht verliezen. Er kleven echter behoorlijk wat nadelen aan dit dieet. Sowieso blijkt het moeilijk om het schrappen van koolhydraten op langere termijn vol te houden. Zoals vermeld is er kans op een vitamine- of mineralentekort, problemen met de stoelgang en zelfs hart- en vaatziekten. Daarnaast zijn koolhydraten an sich niet ongezond, en is het vrij nutteloos om deze voedingsstof vrijwel geheel uit te bannen. Het lichaam heeft het simpelweg nodig!koolhydraatarm dieet alternatief

Een veel beter alternatief voor het koolhydraatarm dieet is de Afslank Receptenbijbel. In dit dieet zijn de goede punten van het koolhydraatarme dieet nog steeds aanwezig, maar zijn er verbeteringen aangebracht waar nodig. Het dieet van dit boek is meer uitgebalanceerd, evenwichtiger en daardoor veel beter vol te houden. Want het laatste wat je wilt is dat je na een dieet weer terugvalt in uw oude patroon, waardoor uiteindelijk eigenlijk alles voor niets is geweest.

Met de Afslank Receptenbijbel kun je op een zeer gezonde manier kilo’s per week afvallen, zonder dat dit veel moeite kost! Daarnaast zijn de recepten ontzettend lekker, niet duur en eenvoudig klaar te maken. Ontdek hier hoe je op de juiste manier gewicht verliest met de Afslank Receptenbijbel!

Laat een reactie achter